20 غذای خیابانی محبوب ترکیه در استانبول

گردشگری فریبا آردم 17 مهر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

بهترین غذاهای خیابانی در استانبول

استانبول بهشت ​​عاشقان غذاهای خیابانی است. غذاهای خیابانی استانبول متنوع و لذیذ هستند که با مواد اولیه تازه تهیه می شوند و از چرخ دستی ها، دستفروشان، غرفه های گوشه خیابان، فروشندگان خیابانی یا رستوران های سرتاسر شهر سرو می شوند. از دونر کباب گرفته تا پیتزای ترکی، غذاهای خیابانی در استانبول تجربه‌ای است که نمی‌توان آن را از دست داد!
تنها مشکلی که وجود دارد بحث بر سر انتخاب است چرا که گزینه های بسیار خوشمزه ای در غذاهای خیابانی استانبول وجود دارد! ما این راهنما را ایجاد کردیم تا به شما کمک کنیم تا با 20 نوع از بهترین غذای خیابانی ترکی در استانبول آشنا شوید. با آژانس سارنگ پرواز همراه باشید.

آیا خوردن غذاهای خیابانی در استانبول بی خطر است؟

خوردن غذاهای خیابانی در استانبول و ترکیه کاملاً بی خطر است و به شدت توصیه می شود (به شرطی که بدانید باید به چه چیزی توجه کنید). در استانبول، شهرداری برای فروشندگان غذاهای خیابانی گواهینامه و مجوز صادر می کند. آنها مدام تحت نظارت شهرداری هستند و به جرات می توان گفت که در استانبول می توانید بدون نگرانی از غذاهای خیابانی ترکی لذت ببرید! شما می توانید فروشندگان معتبر غذاهای خیابانی را با شماره گواهینامه آنها که روی چرخ دستی ها یا غرفه هایشان نمایش داده شده است شناسایی کنید. البته عواملی وجود دارد که باید قبل از لذت بردن از غذاهای خیابانی مورد علاقه خود در استانبول به آنها توجه کنید. به عنوان مثال، کسانی که معده حساسی دارند باید از سبزیجات سبز شسته شده با آب و تکه های یخ آب لوله کشی دوری کنند.

قیمت غذای خیابانی در استانبول

قیمت غذاهای خیابانی در استانبول و ترکیه از ساختار دقیقی پیروی نمی کند زیرا بسته به آنچه شما سفارش می دهید، جایی که آن را سفارش می دهید، گاری خیابانی یا رستوران یا منطقه توریستی متفاوت است. با این حال، بیشتر غذاهای خیابانی در این لیست به طور متوسط ​​1 تا 3 دلار آمریکا قیمت دارند. از سوی دیگر، رستوران های میان رده نیز برخی از محبوب ترین غذاهای خیابانی ترکیه را با قیمت های بالاتر سرو می کنند.

غذاهای خیابانی معروف که در استانبول باید امتحان کنید
در زیر لیستی از 20 غذای خیابانی که گردشگرانی که اقدام به خرید تور استانبول کرده اند نباید از دست بدهند را مشاهده می کنید. ما همچنین تصاویر و جزئیاتی در مورد اینکه مواد تشکیل دهنده آن چیست و کجا می‌توان آنها را پیدا کرد، را در این لیست قرار داده ایم. ممکن است خوش شانس نباشید که همه آنها را در طول اقامت خود بچشید، مگر اینکه مخصوصاً بروید و سعی کنید آنها را پیدا کنید. بنابراین، بیایید شروع کنیم!

غذاهای خیابانی استانبول


20. دسر حلقه ای شکل (بامیه حلقه ای) Halka Tatlısı
در میان بسیاری از گزینه‌های غذاهای خیابانی خوشمزه استانبول، «halka tatlisi» است، نوعی دسر که تقریباً در هر نقطه از شهر موجود است. این شیرینی پرطرفدار و خوشمزه با یک دستور العمل ساده و شگفت آور درست می شود. خمیر سرخ شده را در شربت فرو می‌کنیم و خنک می‌کنیم. نتیجه یک دسر خیابانی ترد و فوق العاده شیرین است. 

محبوبترین غذاهای خیابانی استانبول


19. کستان کباب ( شاه بلوط برشته ) Kestane Kebab

یک غذای خیابانی ساده تر از این نمی تواند باشد. این فقط شاه بلوط است که روی کباب پز با پوست برشته شده است! در حالی که ممکن است هیچ گوشتی وجود نداشته باشد، کباب شاه بلوط با این وجود یک غذای خیابانی برجسته در ترکیه است. این غذای سالم خیابانی است که در هر زمانی از روز می توانید آن را پیدا کنید. به خصوص در فصل پاییز و زمستان، خیابان های استانبول مملو از دستفروشان معتبر است که شاه بلوط برشته شده را می فروشند. در زمستان، شاه بلوط تازه و خوشمزه تر خواهد بود. برخی ممکن است طعم آنها را ملایم بدانند، اما زمانی که ما آنها را در خانه های خود روی اجاق های هیزمی می پختیم، یک میان وعده مورد علاقه قدیم برای مردم ترکیه است. ترکیه، خانه جمعیت زیادی از درختان شاه بلوط است که شاه بلوط را به یک غذای فراوان در زمستان تبدیل می کند.

شاه بلوط برشته- معروف ترین غذاهای خیابانی استانبول



18. ذرت داخل ظرف و ذرت برشته (ذرت آب پز و کبابی) Koçan Mısır & Közde Mısır

ذرت پخته و کبابی در تمام طول سال در خیابان های استانبول یافت می شود، اما طعم ذرت تابستانی یا بهاری با آن در زمستان قابل مقایسه نیست. در حالی که کاملا سیر کننده است و یکی از ارزان ترین غذاهای خیابانی استانبول است، اما طعم آن در تابستان چندان جذاب نیست. ارزش امتحان کردن ذرت کبابی و آب پز را دارد زیرا طعم آنها متفاوت است. ذرت مستقیما از قابلمه در حال جوش یا گریل سرو می شود، به این معنی که باید مراقب باشید که نسوزید.

ذرت آب پز و کبابی- بهترین غذاهای خیابانی استانبول


17. میدی تاوا (صدف سرخ شده) Midye Tava
این تنقلات ترد روی چوب سرو می‌شوند که در ترکی «میدیه تاوا» نامیده می‌شود و توسط فروشندگان خیابانی و بهترین رستوران‌های استانبول به فروش می‌رسد. آنها به ویژه در محله های ساحلی مانند بشیکتاش، اورتاکوی، کادیکوی و کوم کاپی محبوب هستند. صدف ها را در یک تابه فلزی بزرگ پر از روغن داغ سرخ می کنند و با سس تند «تاراتور» (تهیه شده با خرده نان، گردو، روغن زیتون، ماست صاف شده، آب لیموی تازه، سیر رنده شده و نمک) سرو می شود. اگر دوست دارید غذایی میل کنید که با حجم کم زودتر احساس سیری کنید می توانید صدف های سرخ شده خود را بین پوسته نان ترکی به عنوان ساندویچ میل کنید.

صدف سرخ شده- محبوبترین غذاهای خیابانی استانبول


16. نان کوفته Köfte Ekmek

نان کوفته یک غذای خیابانی کمتر شناخته شده است که از غرب ترکیه سرچشمه می گیرد و در زمان عثمانی ها در سراسر کشور پخش می شود. این غذا شامل کوفته های کبابی است که در نان با گوجه فرنگی تازه، پیاز، جعفری و فلفل سبز کبابی سرو می شود. 
چیزی که این غذای خیابانی را خوشمزه می کند، ادویه های استفاده شده در کوفته ها است: فلفل سیاه، زیره و فلفل دلمه ای. نان کوفته محبوب‌ ترین غذای خیابانی ترکیه است. زمانی که یک بازی فوتبال برگزار می‌شود و شما در اطراف استادیوم هستید. فرصت لذت بردن از این غذای خیابانی خوشمزه را که دستفروشان اطراف استادیوم های فوتبال تهیه می کنند را از دست ندهید.

نان کوفته- معروف ترین غذاهای خیابانی استانبول


15. کوفته خام Çiğ köfte

گوشت بره بدون چربی، بلغور، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و رب فلفل تند آسیاب شده با ادویه های بسیار تند (ایزوت، پول بایبر) و ورز داده می شود تا بره با این ادویه های تند پخته شود. در نتیجه باید به صورت تازه مصرف شود و نمی توان آن را یک شبه نگهداری کرد. کوفته خام در سراسر استانبول فروخته می‌شود و یکی از معروف‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه است، اما خوشبختانه دستور اصلی بالا به دلایل بهداشتی برای تولید تجاری ممنوع شده است. امروزه تقریباً تمام کوفته‌های استانبول بدون گوشت تهیه می‌شوند و آن را به یک غذای گیاهی فوق‌العاده تبدیل می‌کنند. این غذای خوشمزه خیابانی را معمولا در کاهو می پیچند و با فشار لیمو می خورند. می توانید آن را در نان لواش نیز بپیچید.

محبوبترین غذاهای خیابانی استانبول


14. ساندویچ ماهی کبابی Balık Ekmek

یکی از بهترین غذاهای خیابانی استانبول (که هر بازدیدکننده ای باید آن را امتحان کند)، ساندویچ ماهی کبابی است. این ماهی خال خالی کبابی، کاهوی تازه و پیاز در نان ساندویچی است. خوشمزه است اما مراقب استخوان ها باشید و آب لیمو را فراموش نکنید! به جای رفتن به رستوران، توصیه می‌کنیم ساندویچ ماهی کبابی خود را از یکی از قایق‌های متعدد در ساحل که آن را روی قایق‌های خود می‌پزند، تهیه کنید. سفارش ماهی از قایق ممکن است به نظر برسد که از ماهی های تازه و محلی استفاده می کنند، اما حقیقت این است که این قایق ها و اکثر رستوران های استانبول از ماهی خال خالی نروژی برای ساندویچ ماهی استفاده می کنند. به طور کلی بهترین زمان برای خوردن ساندویچ ماهی کبابی بین ظهر تا شب است. پیدا کردن این قایق ها معمولا بعد از تاریکی غیرممکن است. همچنین می توانید آب ترشی یا آب شلغم را که در نزدیکی فروخته می شود خریداری کنید. مردم محلی از این نوشیدنی ها با ساندویچ ماهی خود لذت می برند. 

ساندویچ ماهی کبابی- معروف ترین غذاهای خیابانی استانبول

13. ایسلاک برگر (برگر مرطوب) Islak Burger

این همبرگرهای بخارپز در استانبول شبیه همبرگرهایی هستند که تا به حال خورده اید. نان گوشت گاو و نان سفید نرم با سیر و سس گوجه‌ فرنگی طعم ‌دار می‌شوند و سپس داخل جعبه بخار می‌گذارند تا عرق کنند. به این ترتیب همبرگرها همیشه کمی خیس نگه داشته می شوند تا برای مشتری سرو شوند. این برگرها خوشمزه هستند زیرا مدت طولانی تری بخارپز می شوند. این برگرهای خیس خوشمزه و کاملا آسان برای خوردن، پس از یک شب طولانی نوشیدن یا مهمانی، غذای محبوبی هستند. در اطراف میدان تقسیم می‌توانید مغازه‌های کوچکی پیدا کنید که همبرگرهای مرطوب می‌فروشند.

برگر مرطوب- محبوبترین غذاهای خیابانی استانبول


12. سیمیت Simit

سیمیت یک نان دایره‌ای است که با دانه‌های کنجد پوشانده شده و به نام شیرینی ترکی نیز شناخته می‌شود. درست مانند سیمیت، چاتال و آچما نیز انواع شیرینی هایی هستند که می توانید از آن لذت ببرید. چاتال ترد و خشک تر، آچما نرم تر و بیشتر شبیه کروسان است. سیمیت معمولاً صبح ها خورده می شوند و در نانوایی ها در دسترس هستند. دستفروشان دارای مجوز از شهرداری استانبول نیز در تمام طول روز آنها را در مناطق شلوغ عرضه می کنند. اگر روز خود را از صبح زود شروع کنید، می توانید تازه ترین سیمیت های خوشمزه را پیدا کنید. سیمیت، چاتال و آچما را می‌توان با قیمت کم و در صبح زود خورد، اما اگر وقت دارید، ما در آژانس گردشگری سارنگ پرواز به شما مسافر محترم تور استانبول توصیه می‌کنیم آن‌ها را با پنیر ترکی، چای ترکی یا خامه لخته شده و عسل امتحان کنید. این صبحانه سبک و سریع اما همچنان سنتی و خوش طعم است. 

سیمیت- بهترین غذاهای خیابانی استانبول


11. کوفته شکم پر İçli Köfte

Icli kofte که در انگلیسی به عنوان کوفته شکم پر ترجمه می شود، یک پیش غذا یا غذای اصلی ترکی است و گاهی اوقات به عنوان غذای خیابانی در استانبول یافت می شود. گلوله های خمیر ساخته شده از مخلوط بلغور ریز، سیب زمینی و ادویه جات به عنوان پوسته بیرونی استفاده می شود و با گوشت گاو یا گوشت چرخ کرده بره پر می شود. سپس با آب پز یا کبابی پخته می شود. می توان آن را به صورت گرم یا سرد مصرف کرد. تهیه این دستور پخت پیچیده برای آشپزها و سرآشپزهای خانگی اغلب چالش برانگیز است و بنابراین در رستوران های ترکیه تبدیل به یک غذای لذیذ می شود. رستوران Sabırtaşı در خیابان استقلال این غذاهای ترکی را در گاری جلوی رستوران سرو می کند. کوفته شکم پر را می توان در هر زمانی از روز میل کرد و طعم منحصر به فردی دارد که در هیچ جای دیگری نمی توانید آن را پیدا کنید. 

کوفته شکم پر- محبوبترین غذاهای خیابانی استانبول

10. کوکورچ (روده بره کبابی) Kokoreç
یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی استانبول کوکورچ است. اگر طرفدار کله پاچه هستید، ممکن است این غذای مورد علاقه بعدی شما باشد! در ساده ترین شکل آن، روده گوسفند کبابی است. کوکورچ مورد علاقه خیلی از افراد نیست، اما بسیاری از مردم محلی این غذای خیابانی خوشمزه و نمادین را میل می کنند. این غذای خیابانی ارزان نیست و به جای غذاهای خیابانی معمولی به عنوان یک غذای لذیذ در نظر گرفته می شود. کوکورچ ریز خرد شده و با پونه کوهی، نمک، فلفل قرمز و گاهی گوجه فرنگی تازه مخلوط می شود. سپس این مخلوط در نان به عنوان ساندویچ سرو می شود. 

کوکورچ- بهترین غذاهای خیابانی استانبول


9. بورک Börek 
Börek یک غذای ترکی است که از مواد پرکننده متعدد مانند پنیر، اسفناج، گوشت چرخ کرده و سبزیجات درست می شود. در واقع بورک یک شیرینی پخته شده با خمیر پف دار است که هم می تواند با مواد شیرین پر شود هم با مواد شور. استانبول محل بسیاری از انواع مختلف بورک است. برخی از تخصص های محله های Karaköy و Sarıyer هستند. مردم محلی معمولا این نوع غذاهای خیابانی را برای صبحانه می خورند. یافتن فروشگاه های بورک در هر جایی کار سختی نیست، اما بهترین زمان روز برای خرید بورک از صبح تا ظهر است. اگر می خواهید یک صبحانه ترکی سریع امتحان کنید، این غذای شماست. 

بورک- محبوبترین غذاهای خیابانی استانبول


8. مرغ و برنج Tavuk Pilav
غذاهای ترکی زیادی وجود دارند که مورد علاقه بسیاری از گردشگران تور استانبول با قیمت مناسب از سرتاسر دنیا هستند، اما یکی از محبوب ترین آنها برنج است. با وجود اینکه معمولا در خانه ها پخته می شود و به عنوان غذای اصلی مصرف می شود، می توانید آن را در گوشه و کنار خیابان با فروشندگانی که کاسه های آب خوری برنج با مرغ آب پز و نخود می فروشند، پیدا کنید. برنج ترکی با طعم کره ای را با یک سبک آسیایی از برنج بخار پز ملایم اشتباه نگیرید. در ترکیه، برنج آنقدر خوب است که می توان آن را به تنهایی نوش جان کرد. اگر گاری‌های خیابانی یا رستوران‌هایی را دیدید که این غذای خیابانی ارزان و فوق‌العاده خوشمزه را می ‌فروشند، فکر نکنید و آن را امتحان کنید! فراموش نکنید که روی برنج خود کمی فلفل سیاه بپاشید و ترشی فلفل تند مینی را بچشید. 

برنج و مرغ- معروفترین غذاهای خیابانی استانبول

7. لقمه کباب Dürüm
دوروم یک لفاف ترکی است که معمولا با کباب آدانا، کباب اورفا، دونر کباب، کوفته خام پر می شود. روکش از نان های لواش یا فیلو درست می شود. ترک‌ ها عاشق انواع روکش ‌ها هستند و دوروم‌ های مختلفی در استانبول وجود دارد. 2 مدل از محبوب ترین آنها آدانا دوروم و اورفا دوروم هستند. این دو غذای خیابانی عموما با گوشت گاو یا گوشت چرخ کرده بره مخلوط با چربی دم بره درست می شوند. چربی دم آن را آبدار و خوش طعم می کند. گوشت چرخ کرده را به سیخ کشیده و روی کباب پز زغالی می پزند. و با گوجه فرنگی، پیاز، کاهو و جعفری سرو می شود. فراموش نکنید که همراه با آدانا یا اورفا دوروم یک نوشیدنی گوارا مانند دوغ را سفارش دهید.

لقمه کباب- محبوبترین غذاهای خیابانی استانبول

6. کومپیر (سیب زمینی پخته) Kumpir 
اگر از نوجوانان و دانش‌آموزان محلی بپرسید، کومپیر یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی استانبول خواهد بود. چرا که قیمت مناسب، فوق العاده پر و فوق العاده خوشمزه است! اینها سیب زمینی های بزرگ پخته هستند که با پنیر زرد رنده شده و کره پر شده اند. همچنین روی کومپیر ها کاملا اختیاری مانند هویج رنده شده، کلم قرمز، قارچ و ذرت آب پز، زیتون سیاه و سبز، سوسیس، ترشی، سالاد روسی، سس کچاپ و سس مایونز نیز وجود دارد. پنیر و کره به عنوان پایه طبخ کومپیر است، و شما فقط می توانید روی کومپیرها را به درخواست خود با مواد دلخواه انتخاب کنید. 

کومپیر- معروفترین غذاهای خیابانی استانبول


5. دونر کباب Döner Kebab

هزاران مغازه دونر در استانبول وجود دارد. دونر کباب رایج ترین و محبوب ترین غذای خیابانی در ترکیه است. از گوشت بره، گوشت گاو یا مرغ، ساخته شده است که به آرامی روی یک سیخ عمودی چرخان برشته می شود. با پیتا پیچیده و با سالاد یا سبزیجات از جمله گوجه فرنگی، کاهو، کلم، پیاز با سماق، خیار تازه یا ترشی یا چیلی و انواع سس استفاده می شود. این غذا به چیزی فراتر از فست فود در ترکیه تبدیل شده است و دیگر یک غذای سریع نیست. این غذای گوشتی اکنون می‌تواند به‌ عنوان  یک وعده غذایی رضایت‌ معرفی شود.


دونر کباب- محبوبترین غذاهای خیابانی استانبول


4. بستنی تاتو (بستنی ترکی) Maraş Dövme Dondurması

کوهرامانماراش یکی از شهرهای ترکیه است که در حال تولید بستنی های خوش طعم در جهان است. با شیر بز غنی و خامه ای و مقداری ثعلپ (ریشه ارکیده وحشی) درست می شود که از آب شدن بستنی جلوگیری می کند. بستنی تاتو بهترین راه برای خنک شدن در فصل تابستان یا پاییز استانبول است. برای لحظه ای رژیم غذایی خود را فراموش کنید و در حالی که در خیابان های استانبول پرسه می زنید، از این خوراکی محلی لذت ببرید. در برخی از بستنی فروشی ها حتی می توانید بستنی را با چاقو و چنگال بخورید. فراموش نکنید که برای تکمیل تجربه دوندورما، یک قهوه ترک یا چای ترکی سفارش دهید. 

بستنی ترکی- محبوبترین غذاهای خیابانی استانبول


3. دلمه (صدف شکم پر) Midye Dolma

استانبول توسط دریای سیاه و دریای مرمره احاطه شده است، و این یکی از دلایلی است که صدف های شکم پر فراوان و در سراسر شهر محبوب هستند. از رستوران‌ ها گرفته تا چرخ دستی‌ های خیابانی، هر فروشنده نسخه مخصوص به خود از این غذا را می ‌فروشد - از ملایم تا تند! برخی حتی تا آنجا پیش رفته اند که رستورانی را راه اندازی کرده اند که فقط بر فروش یک نوع غذا متمرکز شده است: صدف شکم پر! صدف ها را با برنج، دارچین، پیاز، فلفل سیاه، فلفل دلمه ای، دانه های کاج سرخ شده و بخارپز پر می کنند. این غذای سنتی خیابانی در تمام ساعات فروخته می شود و بهترین روش خوردن آن با آبلیموی تازه است که روی آن ها ریخته شود تا صدف و برنج خشک نشود و طعم ادویه ها بهتر شود. ترک ها به طور کلی ترجیح می دهند صدف های پر شده را با یا بعد از مصرف الکل مصرف کنند. و بسیاری از کافه های منطقه نیز اگر نوشیدنی های الکلی خود را از آنها سفارش دهید، این میان وعده خوشمزه را به عنوان خوراکی ارائه می دهند.

صدف شکم پر- معروفترین غذاهای خیابانی استانبول


2. پیتزای ترکی Lahmacun

پیتزای ترکی یک غذای خیابانی محبوب در ترکیه است که از خمیر پیتای ترکی با گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، پیاز و جعفری تشکیل شده است. معمولا شکلی گرد دارد و معمولا گردشگران به آن پیتزای ترکی می گویند. اگر فرصتی برای چشیدن لامچون که روی چوب پخته شده است را دارید، آن را از دست ندهید. این غذای خیابانی تند معمولاً به عنوان یک وعده ی غذایی ناهار یا شام مصرف می شود و به عنوان میان وعده صبحگاهی توصیه نمی شود. روش معمولی برای لذت بردن از lahmacun این است که مقداری کاهو و جعفری روی آن قرار دهید. مقداری لیمو را فشار دهید و کل پیتزا را در یک بسته بغلتانید و از طعم های آن لذت ببرید. این غذای لذیذ در سرتاسر استانبول موجود است و به راحتی پیدا می شود.


پیتزای ترکی- معروفترین غذاهای خیابانی استانبول


1. تانتونی Tantuni

تانتونی یک غذای خیابانی محبوب در ترکیه است که از گوشت گاو یا بره خرد شده در یک کیسه سنتی ترکی ( یک ماهیتابه فلزی نازک برای پختن غذا در دمای بالا استفاده می‌شود) با روغن آفتابگردان تشکیل شده است. پس از پخته شدن گوشت، آن را با پیاز خرد شده، گوجه فرنگی بدون پوست و جعفری در لواش میپیچند. تانتونی برای اولین بار در شهر مرسین در دریای مدیترانه پخته شد و در حدود دهه 1980 در سراسر کشور محبوب شد. در روزهای اولیه این غذای خیابانی برای افراد فقیر بود - ریه های گاو گوشتی بود که معمولا استفاده می شد. یکی از چیزهایی که باید برای آن سپاسگزار بود این است که ریه های گوشت گاو دیگر در ترکیه خورده نمی شوند.

تانتونی- معروفترین غذاهای خیابانی استانبول


6Lf3pkoiAAAAANsT1un4_U5n4aQln1A99sBOaDpM