آداب سرو قهوه عربی

گردشگری فریبا آردم 04 دی ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

قهوه عربی نماد سخاوت

قهوه عربی («گاهوا» در گویش عربی اماراتی) برای قرن ها بخش مرکزی فرهنگ عرب بوده است و تهیه و سرو آن با سنت های کهن مشخص شده است. با انعکاس اهمیت فرهنگی قهوه عربی، امارات متحده عربی با عربستان سعودی، عمان و قطر درخواست کرد تا آن را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت در یونسکو ثبت کنند و در سال 2015 این اتفاق افتاد. در این مقاله به آداب سرو قهوه ی عربی می پردازیم. با ما در آژانس سارنگ پرواز همراه باشید.

قهوه-عربیک

قهوه عربی در امارات متحده عربی نمادی از سخاوت نسبت به شهروندان این کشور محسوب می شود. این سنت جنبه جدایی ناپذیر از مهمان نوازی صمیمانه است، تا جایی که به یک سنت ملی تبدیل شده است. قهوه عربی نمادی از وحدت است که انجمن های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را حفظ می کند که به شکل گیری جامعه اماراتی به شکل امروزی کمک کرده است. اهمیت زیاد قهوه عربی به عنوان یک نماد در میراث اماراتی به این دلیل ثابت شده است که یک عنصر ثابت و منحصر به فرد بر روی میزهای سراسر کشور در همه موارد است. عطر آن می تواند لذت را به ارمغان بیاورد و همه اقشار جامعه را به خود جذب کند. در سفر به دبی با تور دبی حتما از نوشیدن قهوه عربی غافل نشوید.

سرو قهوه عربی جنبه مهمی از مهمان نوازی در جوامع عربی است و یک حرکت تشریفاتی محسوب می شود. به طور سنتی، قهوه در مقابل مهمانان آماده می شود. قهوه‌سازی با انتخاب دانه‌ها شروع می‌شود که در تابه‌ای کم‌عمق روی آتش تفت داده می‌شوند، سپس در هاون مسی ریخته می‌شوند و با یک دسته مسی می‌کوبند. تفاله های قهوه در یک قهوه جوش مسی بزرگ قرار می گیرند. آب اضافه کرده و قابلمه را روی آتش قرار می دهیم. پس از دم کشیدن، آن را در یک قهوه جوش کوچکتر می ریزند و از آن در فنجان های کوچک می ریزند. مهم ترین یا مسن ترین مهمان ابتدا سرو می شود و یک چهارم فنجان را پر می کند و سپس می توان آن را دوباره پر کرد. نوشیدن قهوه عربی حداقل یک فنجان و حداکثر سه فنجان بیشتر نیست. قهوه عربی توسط مردان و زنان از تمام اقشار جامعه، به ویژه در خانه تهیه و از آن لذت می‌برند. شیخ ها و رئیسان قبایل که قهوه عربی را در محل ملاقات خود سرو می کنند، مردان و زنان سالخورده بادیه نشین و صاحبان قهوه خانه ها را حاملان اصلی می دانند. دانش و سنت با مشاهده و تمرین در خانواده منتقل می شود. اعضای جوان خانواده نیز بزرگان خود را در بازار همراهی می کنند تا نحوه انتخاب بهترین دانه های قهوه را بیاموزند.

عکس-اول-قهوه-عربی

آماده سازی قهوه عربی

دلیل اینکه طعم قهوه عربی بسیار خوب است، همگی به آماده سازی آن باز می گردد. در گذشته بادیه نشین ها قهوه خود را روی یک شومینه ابتدایی که در زمین حفر شده بود دم می کردند. با گذشت زمان، کووار، یک گودال سفالی با اجاقی که از سنگریزه و صفحات سنگی ساخته شده بود، جایگزین شد. کوار در خانه ها یا چادرها در گوشه ای از مجلس می نشیند و در کنار آن ظرف هیزم و محلی برای قهوه ساز قرار دارد. فرآیند تبدیل دانه ها به قهوه شامل چندین مرحله است، از جمله مرتب سازی، شستن، خشک کردن و برشته کردن دانه ها تا زمانی که قرمز یا قهوه ای شوند. دانه های برشته شده آسیاب و دم می شوند تا قهوه ای با طعم شدید تولید شود.

جهت دریافت جدیدترین مقالات و اخبار گردشگری با آژانس گردشگری سارنگ پرواز همراه باشید.


6Lf3pkoiAAAAANsT1un4_U5n4aQln1A99sBOaDpM